Prehrana bez glutena – lijek za oboljele od celijakije

 

Celijakija ili glutenska enteropatija je oboljenje koje zahtjeva strogu doživotnu bezglutensku prehranu. To znači potpuno izbjegavati namirnice koje sadrže pšenicu, ječam i raž. Zob je još uvijek predmet rasprave. Ona ne sadrži gluten, ali prolamin iz zobi, avenin, često u procesu proizvodnje biva kontaminiran drugim žitaricama pa je preporuka uključiti zob u prehranu vrlo oprezno i u malim količinama. Dio bolesnika može biti osjetljiv na zob i imati atrofiju sluznice iako se strogo pridržavaju bezglutenske prehrane. Moja preporuka je da novodijagnosticirane osobe te osobe s težim oblikom celijakije pričekaju sa uvođenjem zobi. Od uvođenja bezglutenske dijete i provođenja iste dva tjedna kod većine pacijenata bilježi se poboljšanje simptoma, a razine protutijela mogu se normalizirati tijekom 6-12 mjeseci od početka dijete. Za kompletni oporavak tankog crijeva ponekad je potrebno i do 2 godine. Nutritivni status osobe koje je netom saznala da boluje od celijakije ovisi o tome koliko dugo je osoba imala aktivnu bolest, a da nije znala da ju ima, o opsegu oštećenja gastrointestinalnog sustava te stupnju malapsorpcije. Bezglutensku dijetu potrebno je vrlo ozbiljno shvatiti s obzirom da celijakija oštećuje resice tankog crijeva gdje se odvija apsorpcija velikog broja nutrijenata. Ukoliko se celijakija ne liječi, dolazi do čitavog spektra poremećaja: anemije, malapsorpcije ugljikohidrata, masti, vitamina topljivih u masti te ostalih mikronutrijenata. Na početku liječenja važan je dodatan unos energije, vitamina, minerala i tekućine. Preporuka je povećati energetski unos do 20% od uobičajenog tijekom vremena kad se manifestira smanjena apsorpcija nutrijenata te dodatak folne kiseline, kalcija, vitamina topljivih u mastima (D, A, E i K) te omega-3 masnih kiselina.

Oboljeli od celijakije mogu postati osjetljivi na mlijeko jer zbog probavnih smetnji nastaje intolerancija na mliječni šećer, laktozu. Još davne 1888. godine britanski liječnik i pedijatar Samuel Jones Gee objavljuje prvi moderni cjeloviti opis kliničke slike celijakije i teoriju o važnosti prehrane u kontroli bolesti. Preporučuje izbjegavanje hrane s visokim udjelom škroba te prepoznaje intoleranciju mlijeka kao čest problem u djece s celijakijom. Zbog oštećenja crijeva smanjena je aktivnost enzima, no intolerancija je reverzibilna i prolazna. Preporuka je  privremeno provođenje bezglutenske dijete bez laktoze do oporavka sluznice crijeva, a kao dostatna zamjena preporuča se sojino, bademovo ili  kokosovo mlijeko.

Bezglutensku dijetu potrebno je shvatiti ozbiljno kako se nebi zbog  kršenja iste razvio oblik bolesti koji više ne reagira na dijetu. Simptomi ne moraju biti vidljivi odmah, no ne znači da sluznica tankog crijeva nije oštećena. Promjene na sluznici mogu se dogoditi unutar nekoliko sati, a simptomi se mogu javiti tek nakon 8 tjedana ili ostati skriveni. Stoga je potrebno biti dosljedan iako je dijeta kompleksna i izazovna.

Zabranjene i rizične  namirnice uz pšenicu, ječam, raž i zob jesu: pir, pšenoraž, kamut, emmer, zeleni oraščići, bulgur, ječmeni slad, kandirano i suho voće tretirano brašnom, panirano i procesirano povrće, razna gotova jela, pudinzi, kreme i umaci, kupovni müsli, jogurti sa žitaricama, gotovi slatkiši i kolači, kupovni kruh od kukuruznog brašna (uvijek sadrži bijelo brašno), suhomesnati proizvodi poput salama, kobasica, hrenovki, pašteta…

Uključite u svakodnevnu prehranu žitarice kao što su riža, kukuruz, proso, sezam; pseudožitarice heljdu, amaranth, kvinoju; brašno tapioke, manioke, rogača; voće i povrće; meso, ribe, jaja, mlijeko i fermentirane proizvode; kesten, chia sjemenke samo pripazite da nije nekim od tih namirnica tijekom proizvodnje dodano pšenično brašno.

Bezglutenska prehrana nije nimalo štetna za organizam, a gluten kao protein nije esencijalan. Uz prehranu bez glutena intestinalna mukoza se oporavlja, poboljšava se apsorpcija hranjivih tvari i suplementacija više nije potrebna. Kod odabira bezglutenskih namirnica vrijede sva uobičajena načela pravilne prehrane: uravnoteženost, umjerenost i raznolikost. Dijetu je posljednjih godina lakše slijediti zbog sve veće dostupnosti namirnica no moj je savjet prilikom kupnje strpljivo čitajte deklaracije.

 

mag.nutr. Novak Sonja